Музеї в авангарді суспільних змін
Великий проєкт, в якому об'єдналися музеї півдня України
Команда Одеського художнього музею завершила проєкт «Музей в авангарді суспільних змін», що складався з трьох частин і дев'ять місяців тривав у трьох містах України — Одесі, Херсоні та Бердянську — на базі Одеського художнього, Херсонського художнього та Бердянського художнього музеїв. Він включав у себе лекції, мистецький айдіатон зі створення арт-об'єкта та проведення виставки Ісаака Бродського, покликані відслідкувати те, наскільки тісно пов'язані між собою мистецтво, культура, суспільство та політика. Проєкт було реалізовано за підтримки Агентства США з міжнародного розвитку (USAID).
Першою частиною проєкту став великий лекційний курс «Мистецтво в авангарді суспільних змін» — три місяці в Одеському, Херсонському та Бердянському художніх музеях провідні українські мистецтвознавці, філософи та музейники проводили лекції про те, як мистецтво може змінювати на краще цілі міста та країни. Ми говорили про те, як художник може стати справжнім бунтарем, спроможним вибороти право співгромадян на свободу. Було проведено 11 лекцій в Одесі, 8 лекцій у Херсоні та 2 лекції у Бердянську — загалом їх відвідало близько 900 слухачів у трьох містах.
10 лекцій ми записали на відео і виклали у вільний доступ на YouTube-каналі Одеського художнього музею.
Повний перелік лекцій, що наразі доступні для перегляду на youtube-каналі Одеського Художнього Музею:
- Вахтанґ Кебуладзе. «Завмерле життя».
- Лізавета Герман. «Occupy Mincult, або Чи здатна сила художньої уяви реформувати інституції?».
- Діана Клочко. «Боротьба за сучасність: натуралізм, політична сатира і соціальні біди. Художники середини ХIX ст. як бунтарі».
- Діана Клочко. «Творчість Анатоля Петрицького: революційна виразність мінус ідеологія».
- Олександр Михед. «Коли сучасне мистецтво стає реаліті: від Воргола до "Відкритої групи"».
- Олекса Манн. «Часи змін: передбачення, дійсність, реакція».
- Катерина Чуєва. «Музейна пилюка та політичні істоти, або Не сподівайтеся позбутися політики Міркування "музейника з 20-річним стажем"».
- Кирил Ліпатов. «Ісаак Бродський як прокламатор політики Сталіна щодо мистецтва».
- Оксана Баршинова. «Музей як інструмент радянської пропаганди».
- Марія Куліковська. «Мистецтво ціною в життя».
Окрім лекційного курсу, проєкт включав у себе виставку у Бердянському художньому музеї — її було присвячено художнику Ісааку Бродському, чию постать ми розглядали в якості прокламатора культурної політики свого часу. Виставку «Радянський Давид» у день відкриття відвідало близько 300 гостей, а загалом за час експонування (3 грудня 2019 року — 21 січня 2020 року) — 1500 глядачів. Для Бердянська це стало гучною мистецькою подією, що привернула увагу не тільки професійної спільноти, а й громадян міста.
За період проведення вищезгаданих заходів навколо художніх музеїв півдня Україні утворилися справжні ком'юніті, для них ми і провели айдіатон «Музеї генерують ідеї» — змагання творчих команд, які мали за кілька днів придумати оригінальну ідею арт-об'єкту із соціальним підтекстом. За три дні з 7 по 9 лютого 2020 року у Херсоні 60 людей придумали 10 ідей арт-об'єктів, які можна реалізувати в публічному просторі та привернути увагу містян до важливих проблем регіону. У командах об'єдналися художники, представники локальних громад (Одеса, Херсон та Бердянськ), громадські активісти та маркетологи.
Перемогла ідея команди художниці Дар'ї Кольцової — архітектурна інсталяція «Пробудження» (це робоча назва) на набережній Херсону. Інсталяція мала бути встановлена у квітні та офіційно відкритися у травні, однак через пандемію, спричинену вірусом COVID-19, основні партнери проєкту були вимушені перенаправити кошти, які планували витратити на створення інсталяції, на протидію поширенню пандемії. На жаль, на сьогодні було прийнято рішення перенести встановлення інсталяції на осінь 2020 року вже поза рамками проєкту. Для цього у серпні ми запустимо краудфандингову кампанію задля збору коштів, яких бракує.
Візуалізація архітектурної інсталяції «Пробудження»
Для мене Херсон – місто близької мені людини. Вона показала, як можна не хотіти поїхати, а любити і мріяти, вірити, що все можна змінити, що майбутнє ми створюємо власноруч і сьогодні. Завдяки їй я полюбила херсонські набережні, дивовижну природу регіону, людей з сильним характером.Я бачу Херсон як місто контрастів. У команді зі мною був учасник, Олексій – він порівняв місто з літаком, який йде на зліт, а його повертають назад. Майже у всіх розповідях, які я тут чула, відчувала потенціал до змін, до трансформації і народженню в новій якості. І це передчуття і захоплення нею мені хотілося передати в нашому проекті – в архітектурній інсталяції "Пробудження" на набережній.
Дарья Кольцова
Художниця та переможниця Айдіатону
Майже кожна ідея може бути реалізована командами самостійно. Думаю, що така подія як Айдіатон дуже гарно показує, що різні люди можуть взаємодіяти з митцями заради змін у своїх спільнотах. В містах України має з'являтись різне сучасне мистецтво. До того ж, в Херсоні наразі гарні умови для розвитку – мене вразила включеність Голови облдержадміністрації, його відкритість та розуміння цінності такого проекту.
Олександра Ковальчук
Керівниця проєкту «Мистецтво в авангарді суспільних змін», заступниця директора Одеського художнього музею з розвитку
Можна сміливо стверджувати, що проєкт «Музеї в авангарді суспільних змін» привернув значну увагу суспільства до питання, яким чином мистецтво, культурні інституції та громадські діячі впливали та можуть впливати на суспільство, щоб змінити його на краще. Медійне охоплення проєкту за дев'ять місяців сягнуло 800 000 осіб, а також, ми впевнені, збільшуватиметься, зокрема, на YouTube-каналі Одеського художнього. Херсон отримає арт-об'єкт — публічний простір, відкритий для взаємодії з туристами і городянами. І більш того, за відгуками багатьох учасників, навіть по завершенні айдіатону продовжують формуватися ідеї нових проектів, працюють нові знайомства та командні чати, стають очевидними шляхи реалізації ідей, що виникли під час події.